Wednesday, March 26, 2008

bahana pilihanraya


mungkin terlewat nak bincang topik ni tapi ok kot sebab bg aku bahangnye masih terasa and akan berkekalan terasa..mane taknye..perubahan mendadak dah berlaku pada negara.tapi bukan tu yg aku nak cite..tapi tentang sikap segelintir org yg merasakan pilihanraya ni xpenting lalu mengabaikan tgungjawab dgn tidak mengundi bahkan ada yg umur dah separuh abad pun masih tak daftar mengindi...bukan bercakap ttg sesiapa tapi itula pada aku..phanraya ni bukan untuk kepentingan satu parti politik atau kpntingan pemimpin parti tersebut tapi untuk rakyat dan sekarang tgokla ape yg terjadi...sebagai rakyat malaysia yang berbangsa melayu dan myokong melayu, keputusan phanraya lepas sgat mgejutkan dan mengecewakan aku sefamily yang sgt pro ni..smpai pening kepala ayah aku..aku pun pning..bayangkanla kalau kemenangan sgt tipis..hampir menyamai bahkan lg teruk dari tahun 1969...sgt sedihla...betul2 sedih..inilah padahnye kalau memilih pemimpin bukan memilih parti itu sendiri...dan umpama marahkan seorg pemimpin, lalu kita menyokong pihak sebaliknye...aku tak cakap pada sape2 cume meluahkan isi hati aku je..bile cakap ngan pakwe aku, dia bidas blik..eleh mamat tu...cakap je byk ngundi pun xdaftar..haha padan muke kau azlan..aku kutuk kau..asal aku cakap je msti gaduh..adui..besar betul isu phanraya ni sampai boleh mengugat institusi kekeluargaan..haha..takdela..kalau nak tau..aku mmg pro kerajaan..sebab pe...sebab aku bersyukur...selain mak bapak aku, kalau tak kerna kerajaan, aku tak tau kat mane tempat aku sekarang...dari kecik ada kemudahan nak belajar...so, aku mmg pro kerajaan...kepada kawan2 igatla tempat kite...ada segelintir yg ckup membangkang tapi dpat biasiswa..baik bg kat aku yg pro ni..hehe..yg aku sgat marah kat cni ialah projek e-village untuk subjek ethic terpaksa tunda bape x sebab bile kerajaan berubah, JKKK kg jenjarum tu pun berubah..bile berubah, lecturer subjek pun tak tau nak kontek sape..jadi ktorang yang kene tangguh keje..tgok...betul x aku cakap keptusan plhanraya effect aku & kawan2..haha tu je sebenarye yg aku nak sampaikan tapi secara totally, sume di atas adalah pendapat peribadi aku yg dari kecik dibiasakan dgn benda2 mcni..hehe..lastly..bravo mak n ayah sebab menyokong kerajaan & also hiduplah dalam kerajaan dgn aman dan damai..aku tak nak mrempat di negara sendiri...chauuu....

2 kata-kata kawan-kawan:

nur on Thu Apr 03, 06:37:00 PM GMT+8 said...

betol tu adah..sokong sesgt aper yg adah ckp tu..bukan per..takot 1 ari nnti..kena jd pelarian lak..kan ke naya kalo jd cmtu..org pon x fhm apa sebenrnyer yg diorg fikir..yg pembangkang pon 1,akal x pnjang..tp der hati nk memerintah...pening2..kenapala org x bersyukur dengan apa yg ada..smuanyer mengejar harta, pangkat dan nama..islam x ajar kita kejar bnda2 tu pon..huhu...over lak bila ckp pasal ni...hm..per2 pon..jgnla sebb nyamuk sekor ngan kelambu kita bakar..nnti nk tdo katner bila nyamuk lain dtg beramai2...bak kata nabil(raja lawak)...lu pikirla sendri...hehehe...

Anonymous said...

hehehe.....
cite ni dh lame....
tp izin kn aku komen skit bleh...
walaupun lame tapi msih berbahang lg..
kerajaan..kerajaan..kerajaan...
mmg btul kerajaan skrg bg kite pelbagai kemudahan....
tp jgn lupe...
2 semua milik ALLAH....
klau ALLAh nk bg....
kt sape2 pun bleh.. kerajan pun bleh...pembangkag pun bleh...kenapa kite tkut pd perubahan??? knp kite kene anggap bile bertukr kerajaan...negara akan lingkup....itulah minda melayu...telah ditanam dr kecil supaya membenci perubahan...Negara xkan maju tanpa PERUBAHAN...negara maju pun berlaku perubahan politik.. xder pun dengar negara diaorang lingkup selepas brtukar kerajaan... lagi maju adalah... hukum ISLAM dilaksanakan di Madia sebuahh negara majmuk.. knp Malaysia xleh laksaaka hukum ISLAM??? sbb negara majmuk??? klau org kafir yg tolak...aku boleh terima... tp klau orang ISLAM dlm kerajaan tolak hukum ni... pkirler sendiri... ALLAH dh berfirman yang hukum hudud sesuai ke hingga akhir zaman... jd... aper hukumnyer biler kite x percaya pd firman ALLAH (AL-QURAN)??? bleh ker kite ikut orang mcm 2??? biler imam dalam solat wat salah..kite tgur.. tp klau dia wat x taw jer.. kite bleh ambil alih tempat dia(berdiri sebelah dia)dengan pakse.... hehehe...tq...

 

adah87 Copyright © 2009 Cosmetic Girl Designed by Ipietoon | In Collaboration with FIFA
Girl Illustration Copyrighted to Dapino Colada